Sunday 14 January 2018

Travelog 6H5M ke Kota Gudeg (part 6)

Day 6

Hari terakhir di Kota Gudeg, awal pagi sesudah subuh kami keluar ronda-ronda naik mobil sbb pkl 7 dah kena hantar balik. Mula-mula ke Kotagede tapi kerana masih terlalu pagi toko perak pun belum buka lagi. Kemudian decide ke Makan Sultan Mataram tapi Google Maps ni sabatoj aku pulak, entah ke mana jalan sempit dia bawak. Mujur A x marah hehe. Kami kemudian mencari Pasar Beringharjo, kami memang suka pergi ke pasar tradisional sbb di sinilah lubuk masyarakat tempatan. Lagi sekali Google Maps bawa kami ntah ke mana hala, sbb drp peta yang aku print lokasinya tidak jauh dari Malioboro. Selepas bertanya kepada seorang pakcik yang sedang bersenam, memang confirm kami sesat. Jadi aku tukar la Waze, betul la teori aku selama ni, Waze bagus jika guna untuk bandar, tapi kalau ke luar bandar lebih baik guna Google Maps.

Di Pasar Beringharjo ni pun ada jual baju-baju, makanan, rempah ratus, barang dapur, barang pengantin dll. Aku beli 2 pasang baju tidur dan 3 seluar pendek serta setengah juta rupiah spende.. 😄. Sejak kunjungan terakhir aku ke Bandung 3 tahun lps, aku ada beli 1 jenama ni dan sehingga kini ia masih elok dan selesa. Jadi mmg dlm top wishlist aku selain beli buku, aku nak beli spende. Sbb nak tawar dengan harga murah aku cakap la nk beli 3 dozen, sekali slps aku hitung jumlahnya hampir Rp500k dan duit yang berbaki ngam-ngam je utk byr bendalah tu 😄😄. Terpaksalah aku ke money changer menukar uang.



Dari sini kami kemudian ke Pasar Sepeda Gappsta sbb A nak cari barang basikal dia. Yjogja dikenali sebagai kota basikal juga. Pada hari Ahad sebulan sekali ada perarakan dari komuniti basikal tua di sini di sekitar bandar. Malangnya kami tidak berkesempatan menyaksikan perarakan tersebut.  



Kami minta pakcik beca hantar kami ke hotel untuk simpan barang yang dibeli kemudian kembali ke Pasar Beringharjo. Di hotel, Oki telah menyiapkan sarapan untuk kami jadi kami minta izin pakcik beca untuk tunggu sebentar sementara kami bersarapan. Usai bersarapan dalam perjalanan menuju ke pasar, A minta pakcik beca singgah di Toko Abadi yang menjual spare part basikal dan membeli 2 buah tayar. Alahai... smlm masa aku nak beli bagasi dia bagitau xde apa nak beli dah, sekali segala mak nenek basikal dia beli. Ini mesti over weight.



Dari pemerhatian aku, ada 3 jenis beca kat Jogja ni ;
  • basikal
  • basikal bermotor
  • motor

Tapi mostly yg guna basikal ni adalah pakcik2. Salah seorg pakcik yg bawa kami, mengayuh dari rumah yg jaraknya 15km (sehala) setiap hari. Dgn umur 66 tahun dia masih bekerja keras demi sesuap nasi. Aku cuba elak dari naik beca dgn pakcik ni sbb kesian tgk dia basah bermandi peluh. Tapi apb mereka yg approach dulu, x sampai hati juga menolak sbb itu la punca rezeki dia. Semoga mereka diberikan kesihatan yg baik & dimurahkan rezeki.


Untuk ole-ole keluarga terdekat kami beli teh Poci, one of my fav Indonesian tea di sebuah toko grosir berdekatan Beringharjo. Kami meronda sekejap pasar Beringharjo sebelum pulang ke hotel. Selepas siap berkemas, Oki membantu kami membuat reservation di Grab, i’m not sure sama ada aplikasi Grab yang kita download di Malaysia boleh digunakan tak di Indonesia apatah lagi app untuk Gojek (Grab Ojek). Tambang dari Omah Konco ke bandara hanya Rp40k shj, maknanya kami rugi Rp110k untuk sewa teksi pada hari pertama (xpe la kira rezeki dia).

Abg Grab menurunkan kami di Terminal B iaitu terminal yang dikhususkan untuk penumpang AA. Di bandara inilah bermulanya episod yng sangat meletihkan kerana kawalannya menurut pendapatku sangat ketat. Kes over weight and terbawa barang basikal yang berbesi which is our mistake is acceptable, tapi kena buka beg di ketiga-tiga security check is too much. Yang paling aku hot sbb tripod handphone yang cinonet tu & ada beg dia serta ada dlm beg aku pun dia query & suh letak kat kabin. Letih sangat weh. Jadi moral of the story, kalau balik dari bandara Yjogja senang cerita semua masuk bawah je, full stop. 6 hari yang seronok dan mengujakan terpalit dengan drama di bandara, leh buat puisi ni haha. But never let them stop you from visiting Yjogjakarta, it’s a very grate place to visit. It has historical and cultural places, mountains and beaches. Visit Yjogja is like you visit Indonesia.

😃 Baca kisah Day 1 kami di sini.
😍 Lihat itinerary & planned route kami di sini.
😏 Lihat bajet kami di sini. Tidak termasuk bajet shopping ye.

No comments:

Post a Comment