Monday 4 November 2013

Aku, Susu & Kuda Sumbawa



Tiba-tiba sy menjadi begitu teruja dengan kuda sumbawa, ini semua gara-gara novel 'Sang Pemimpi' karya Andrea Hirata. Ketaksuban Jibron terhadap kuda turut merasuk hati sehingga sy merancang untuk ke Sumbawa dlm masa terdekat.



Sebenarnya kisah susu kuda bermula sblm sy membaca novel itu. Suami meminta sy mencari susu kuda setelah mendapat tau ttg khasiat susu kuda untuk mengubati pelbagai penyakit. Sy mempunyai fibroid sejak tahun 2007 dan pada tahun 2010 doktor menasihati sy untuk membuat pembedahan. Namun atas beberapa faktor & alasan sy tangguhkan pembedahan tersebut. Jadi susu kuda itu adalah salah satu ikhtiar untuk masalah kesihatan sy.

Sy mencari maklumat ttg susu kuda di laman web namun tiada maklumat ttg kewujudan susu kuda di Malaysia melainkan susu kuda yang telah dijadikan kapsul sedangkan suami meminta sy mencari susu kuda cecair. Pembekal terdekat yang dapat sy cari ialah dari Bogor, Indonesia. Sy menghubungi kedua2 pembekal susu kapsul & cecair dan membuat perbandingan harga & kos. Sebotol susu kuda kapsul mengandungi 60 biji berharga RM190++ manakala harga sebotol susu cair 500ml ialah Rp75,000. Namun, oleh kerana kos penghantaran dr Indonesia sgt mahal (USD13/ liter & pembelian minimum 15 liter) sy dengan menebalkan muka meminta jasa baik Instructor tempat sy berkursus yg kebetulan akan ke Bandung untuk membentangkan kertas kerja. Owh ya.. ketika suami meminta sy mencari susu, sy sedang berkursus di Penang. Dipendekkan cerita, susu yang dipesan telah terlambat sampai ke hotel tempat Instructor sy menginap dan beliau telah pulang ke Malaysia. Justeru pihak courier telah mengembalikan susu  ke Bogor. Ralat dengan situasi itu, sy mencari-cari tiket yang murah untuk ke Bandung.

Bandung adalah kampung sy sebelah mama, justeru keputusan ke Bandung tanpa dirancang bukanlah masalah besar kerana sy mempunyai ramai saudara mara di sana. Kebetulan sy mendapat tiket murah & sempat berhari raya Aidiladha di sana. Tanpa membuang masa sy terus menempah tiket.

Sy telah meminta Pak Erfan (penjual susu) untuk menghantar semula susu yang telah dikembalikan oleh pihak courier ke rumah sepupu di Bandung. Sudah semestinya pelbagai soalan sy ajukan kpd Pak Erfan lebih2 lg kemusykilan sy ttg bagaimana susu boleh dipos, kata Pak Efran susu kuda sumbawa mempunyai bahan pengawet semulajadi. Agak meragukan namun sy tetap berbaik sangka.


Setibanya di Bandung, jangkaan sy meleset... sy menjangkakn susu tersebut dipek dgn pembungkusan khas dingin beku namun sebaliknya ia cuma dimasukkan ke dalam kotak biasa. Sy tak berani minum susu semasa di Bandung, bimbang rasanya merosakkan mood sy..hihi. Sebenarnya sy telah membaca sebuah blog di mana beliau menulis ttg pengalaman beliau sekeluarga minum susu kuda ni. Rasa yang digambarkan adalah masam, jd sy membayangkan rasanya seperti susu unta.. tentu nggak enak. Hanya suami yg minum, namun tidak pula dia bercerita ttg rasanya. Xnak sy takut agaknya..




Kemuncak cerita ttg susu kuda ni adalah apb sy terbuka hati utk nk cuba meminumnya. Baru je buka botol, sy dh muntah. Perghhhh... baunya sgt masam & menusuk-nusuk deria hidung. Sambil menunggu susu dipanaskan (double boil), berdenyut2 kepala memikirnya mcm mana nk telan ni.. Sy muntah kali ke-2 ketika membawa susu ke meja makan. Berair-air mata sy.. namun sy tetap nk cuba minum jgk.. akhirnya sy tewas. Baru je susu tu masuk mulut sy muntah lg. Bau susu menusuk hidung sehingga sy terpaksa melumurkan hidung dgn Vicks.

Sebenarnya sy tahu punca utama sy muntah selain kerana bau masamnya adlh krn rupa susu yg seperti susu basi.. ada gumpalan2 kecil. Ketidakyakinan terhadap susu + bau masam menusuk => muntah. Sy ragu2..justeru sy tanyakan kpd Pak Erfan keesokan harinya ttg susu itu.. Namun, walaupun telah mendapat jawapan dr beliau, hati sy masih sangsi.. terasa tertipu namun sy bkn org yg cepat melatah.. hehe.


Hampir seminggu berlalu, akhirnya sy mempunyai masa untuk mencari maklumat ttg susu kuda liar a.k.a susu kuda sumbawa. Hasilnya sgt melegakan hati...

Rasa susu kuda liar agak sepat dan asam, baunya juga sedikit masam, berbeda dengan susu sapi atau kerbau. Tapi susu kuda liar mampu bertahan hingga 4 bulan, selama disimpan dalam suhu yang dingin. Malah khasiatnya akan lebih bagus setelah dua bulan, ketimbang yang baru diperah.

susu kuda Sumbawa mempunyai keistimewaan yaitu tidak mengalami penggumpalan dan kerusakan meskipun tidak dipasteurisasi dan tanpa diberi bahan pengawet apapun.“Keunikan lainnya susu ini tahan disimpan pada suhu kamar sampai 4 bulan. Sifat ini memberi petunjuk bahwa dalam susu kuda Sumbawa terkandung zat yang dapat menghambat pertumbuhan atau membunuh bakteri yang berupa senyawa antimikroba alami"


Keistimewaan susu kuda liar adalah tidak mengalami penggumpalan dan kerusakan meski pun tidak dipasteurisasi dan tidak diberi bahan pengawet apapun serta tahan sampai 1 tahun (simpan di lemari pendingin). Sifat ini disebabkan karena adanya senyawa “antimikroba galactoferin” yang dapat menghambat pertumbuhan atau membunuh bakteri.




Menurut bapak Arifin, susu kuda liar baru terasa manfaatnya jika didiamkan beberapa minggu atau bahkan sampai 4 bulan. Rasanya memang akan lebih kecut, tapi semakin lama khasiatnya semakin nge-joss. Susu kuda liar ini tidak boleh terkena sinar matahari langsung dan tidak boleh diberi batu es.



Jelas Ridwan lagi, susu kuda hasil fermentasilah yang lebih berkhasiat dibandingkan susu segarnya. Karena, tidak ditambahkan zat apa pun ke dalam susu, maka fermentasi terjadi alami akibat waktu yang dibutuhkan sejak dari peternakan di Sumbawa dibawa ke Sukabumi untuk diuji di laboratorium, dan dikemas sebelum dipasarkan. Karena rasanya yang asam, Ridwan menganjurkan ditambahkan madu saat sebelum diminum, karena madu juga berfungsi sebagai obat.Warna dan rasa susu kuda Sumbawa yang asli. Biasanya, warnanya agak kuning dibanding susu sapi, lemaknya memisah. “Yang mencolok adalah perbedaan rasa, yakni hangat".

Sedangkan proses fermentasi pada susu kuda liar, ujarnya, adalah mengubah laktosa menjadi asam.

Susu kuda sangat baik karena mengandung 11 anti bakteri yang bisa membunuh berbagai bakteri penyebab penyakit antara lain, tipus, TBC, penyakit paru, asma dan penyakit saluran pernafasan lainnya,” ujarnya. Dari 2000 sampel susu kuda di Saneo yang diambil dari individu ternak yang diidentifikasi mengandung antimikroba yang sangat kuat, ujarnya. Antimikroba dalam susu kuda dapat menekan laju perkembangan sel kanker dan meningkatkan kekebalan tubuh dan vitalitas.

http://susuku-daliar.blogspot.com/...

KHASIAT DAN KEGUNAAN

  • Menyembuhkan Sakit Pinggang
  • Pegal Linu
  • Gangguan Pernapasan
  • Melancarkan Peredaran Darah
  • Menghilangkan Garal-gatal
  • Exim
  • Darah Kotor dan Penyakit Kulit lainnya
  • Menyembuhkan Asam Urat
  • Rematik
  • Encok
  • Sakit Urat
  • Gejala Kelumpuhan
  • Lumpuh Total
  • Penyakit Stroke
  • Penyakit Darah Tinggi
  • Membuat Badan Segar dan Awet Muda
  • Menambah Vitalitas dan Ketahanan Tubuh

Oleh kerana sy sudah mempunyai keyakinan & ternyata Pak Erfan tidak membohongi sy, sy cuba mencampurkan susu kuda dengan jus buah segar dan ternyata hasilnya tidak mengecewakan. Sy mampu meminumnya dengan syarat...hidung disumbat kapas dr saat mengambil botol susu dr peti sejuk sehingga selesai proses meminumnya.

Untuk kali pertama ini sy mencampurkan sesudu susu kuda dengan setengah gelas jus. Apb menghayati minuman tersebut, masih ada bau masam susu tp samar2 saja.. Insha Allah lain kali kuantiti susu boleh ditambah secara berperingkat.. !!




Sebenarnya, setelah hampir 2 minggu sy mengemaskini status di FB tentang pencarian susu kuda, ada seorg kawan memberitahu susu kuda cecair boleh didapati di Terengganu namun kepada sesiapa yang berhajat kenala tempat terlebih dahulu kerana pengeluarannya adalah terhad. Kamu boleh hubungi En. Hashim di nombor 09-6674784.

Jom.. amalkan gaya hidup sihat ke arah kehidupan yang lebih berkualiti!

No comments:

Post a Comment