Saturday 25 January 2014

Horas!! Medan - Brastagi - Parapat - Pulau Simosir

Hello semua, kali ini saya nak kongsikan percutian 5D4N sy bersama suami a.k.a housemate & soulmate ke Medan pd 16 Januari 2014. Ia sebuah tempat yg harus dikunjungi oleh semua atas sebab-sebab berikut:-
  • Jarak yang dekat - hanya 45 minit dari LCCT
  • Matawang yang rendah - RM1 = Rp3610
  • Melihat bukti kebesaran Allah (Danau Toba)

Bajet : RM2000 (termasuk xtxt membeli belah)

Day 1

Seperti biasa kami parkir di SCAF (berhadapan Tune Hotel) dengan harga RM16/day. Kami tiba di Kuala Namu Airport, Medan pada jam 0730 waktu tempatan. Wpun pada awalnya kami merancang untuk menaiki ARS (kereta api dari airport ke Kota Medan) namun kerana kami perlu menunggu sejam untuk train seterusnya kami memutuskan untuk naik teksi shj dengan tambang Rp150,000. Perjalanan ke Kota Medan mengambil masa hampir 1 jam.

Peta lokasi LCCT (SCAF No.4)

Jadual shuttle bus di LCCT

Jadual ARS KNO - Kota Medan

Oleh kerana konsep kami kali ni adalah backpackers, justeru kami check-in di Residence Hotel dengan harga bilik Rp70,000 sahaja. Kami tempah bilik secara online di website ini http://www.residencehotelmedan.com. Bilik ini ada 2 single bed, 1 kipas & serta tandas yang sangat sempit (3'x5') dan berbau. Dengan harga RM23 tu sy pasrah je la.

Kami menaiki betor (beca bermotor) dengan tambang Rp25,000 ke Rahmat Wildlife International Gallery yang menempatkan pelbagai jenis binatang yang diawetkan. Dengan entrance fee Rp25,000/org galeri ini sangat berbaloi untuk dikunjungi.

Dari galeri kami berjalan kaki untuk ke Kesawan Square kerana encik suami mahu mengambil street photo tetapi ia sangat memenatkan. Jarak dari satu-satu tempat agak jauh dan banyak jalan sehala di Medan dan kami sesat wpun akhirnya sampai juga di Tjong A Fie yang merupakan rumah ala2 Baba Nyonya. Oleh kerana entrance fee adalah Rp35,000/org kami sekadar mengambil gambar di luar sahaja.

Tjong A Fie

Seterusnya kami ke Medan Mall kerana dikhabarkan barang-barang di sini lebih murah berbanding di Pasar Ikan dengan menaiki betor (tambang Rp20,000). Pada pendapat saya barangan seperti baju & seluar yang berjenama lebih murah di Bandung berbanding di sini. Kami sempat juga ke mall di sebelah Medan Mall yang mengkhusus kepada Kasut & Beg namun sekali lagi kualiti dan harganya tidak sebagus di Bandung.

Seterusnya kami ke Istana Maimun dengan menaiki betor juga cuma pengalaman kali ini agak menakutkan krn supirnya membawa motor dengan laju & sembrono. Moralnya, jika mahu naik betor, naik dengan supir yang tua shj..hehe. Istana Maimun merupakan istana lama yang indah senibinanya. Pengunjung boleh menyewa pakaian Diraja & berposing sakan dengan harga Rp10,000. Entrance fee untuk masuk adalah Rp5,000 sahaja. Terdapat beberapa kedai cenderamata di dalam dan juga di perkarangan istana dengan harga yang agak berpatutan.

Kami bergegas pulang ke hotel untuk solat jama' takhir & selepas Maghrib kami makan di kafe hotel sahaja kerana ia lebih murah berbanding kedai makan yang ada di sekitarnya. Sebagai contoh nasi goreng hanya Rp10,000 sedangkan di kedai sebelah Rp15,000. Setelah perut diisi kami mencari tempat mengurut pula yang terletak tidak jauh dr hotel. Satu orang dikenakn bayaran Rp70,000 tetapi kakak yang mengurut tu minta duit tips pula.

Peta Kota Medan

Day 2

Hari ke-2 ni adalah perjalanan Medan - Brastagi - Parapat. Kami telah book abang teksi semalam untuk menghantar kami ke sana dengan bayaran Rp700,000. Sebenaranya saya telah book Pak Winky dengan bayaran Rp750,000 (including entrance fees, petrol & driver) tp kerana saya gatal mulut tanya abang teksi smalam jd 'terpaksa' amek dia krn dia bg harga lebih murah & yang penting saya yakin dia TIDAK MEROKOK. Sebenarnya sepanjang kami merayau-rayau di Medan semalam, ada beberapa orang menawarkan perkhidmatan untuk menghantar kami dengan harga Rp650,000 tetapi kerana sy diminta untuk belanja supir duit rokok dia jadi i say NO la kan..

Route Medan - Brastagi - Parapat

Kami mengambil supir untuk hari ini kerana ada beberapa tempat yang kami mahu singgah dalam perjalanan ke Parapat. Kalau anda mahu save budget boleh juga menaiki bas dengan tambang Rp32,000/org atau teksi Rp75,000/org. Persinggahan pertama kami adalah Penangkaran Buaya yang terletak di Asam Kumbang kira-kira 1 jam dari Kota Medan. Saya kurang pasti maksud penangkaran tp melihat keadaan di sini ia seperti mini zoo. Entrance fee adalah Rp15,000/org dan anda boleh membeli itik yang berharga Rp30,000/ekor untuk bagi buaya makan. Mula2 masuk saya terus rasa seriau kerana buaya ini ditempatkan di kandang yang mcm reban jer.. dan lagi seriau tgk buaya berusia 41 tahun yang sangat besar. Terdapat sebuah tasik di situ dan ada beberapa buaya di sana. Buaya-buaya itu kelihatan seperti kayu hanyut sahaja dan mengingatkan sy kepada kisah sang buaya dan sang kancil. Pada hujung minggu ada crocodile show & para pengunjung boleh 'beramah mesra' dengan buaya2 yg jinak ini.

Kami meneruskan perjalanan ke Brastagi dan di pertengahan jalan kami singgah untuk makan durian yang banyak dijual di tepi jalan. Di sini harga durian adalah berdasarkan saiz. Saiz yang paling besar dijual Rp25,000 sebiji. Rasanya sedap mungkin kerana ia buah baru. Ketika kunjungan kami, Gunung Sibayak sedang aktif justeru terdapat beberapa tempat yang tidak dapat kami kunjungi. Kami singgah di Gereja St. Fransiskus Asisi yang merupakan gereja terawal di sini untuk mengambil gambar senibinanya. Untuk makluman, majoriti penduduk di sini beragama Kristian, justeru tidak hairanlah terdapat banyak gereja di sepanjang perjalanan kami. Kami juga singgah di Pasar Buah dan menaiki kuda untuk ronda-ronda sekitar pasar dengan harga Rp30,000/org. Jangan lupa beli buah delima di sini kerana buahnya sgt berjus & manis (sy x beli sbb xtahu..huhu)

Seterusnya kami ke Air Terjun Sipisipiso yang cukup indah dan mengasyikkan. Air terjun ini mengalir ke Danou Toba. Kami makan tengah hari di sini dengan jumlah Rp55,000 utk bertiga. Dari puncak gunung ini, kami dapat melihat keindahan Danau Toba. Kami juga teruja untuk menuruni tangga hingga ke bawah namun kemudiannya kami hanya turun setengah anak tangga sahaja memikirkan kepenatan untuk naik semula.

Perjalanan seterusnya kami dijamu dengan pemandangan yang indah-indah belaka krn kami mengelilingi Danau Toba dari puncak gunung, cukup mengasyikkan. Kami melewati Hotel Ikan Kuning yang merupakan sebuah hotel lama yang telah ditinggalkan namun masih menjadi tarikan kerana senibina restorannya yang berbentuk ikan mas kuning.

Kami tiba di Parapat pada jam 5.30 petang waktu tempatan dan terus check-in di Melissa Palace. Setelah menurunkan barang kami, pak supir meminta tips Rp50,000 sbg duit makan untuk perjalanan pulang. Mengenangkan perjalanan yang jauh & kepenatan beliau apalah sangat Rp50,000 tu kan lagipun ia sbg ucapan terima kasih kerana beliau tidak merokok :D

Kami telah book hotel ni melalui Booking.com kerana bayaran dibuat terus di hotel dan tiada pre-payment diperlukan. Hotel ni berkonsepkan homestay kerana tuan rumah tinggal di bahagian bawah manakala beberapa bilik tamu berada di atas. Bilik kami berharga Rp180,000/nite dan dari tinggap bilik kami boleh melihat Danau Toba. Kerana kepenatan kami hanya makan megi cup yg dibawa dari rumah.

Day 3

Inilah kemuncak percutian kami iaitu perjalanan ke Pulau Samosir. Pulau ini terletak di tengah-tengah Danau Toba. Dari hotel ke Jeti Tigaraja hanya 5 minit sahaja. Kebetulan hari tersebut adalah hari pasar, jadi kami berjalan-jalan di sekitar pasar dan membeli buah mangga medan & limau. Buah mangga medan ni mangga telur je cuma di sini ia dimakan ketika buah dh masak ranum sedangkn di Malaysia kita buat jeruk atau di makan dengan kicap @ kuah rojak.

Ada beberapa kedai makan muslim di sini, pastikan ada kalimah Bismillah @ apa2 yg islamik baru masuk ok.. kami bersarapan agak berat kerana perjalanan jauh yg menanti (Rp35,000). Tambang feri ke Pulau Samosir adalah Rp10,000/org. Pastikan anda menaiki feri yg betul iaitu ke Tuk-tuk atau Tomok. Pembantu feri akan bertanya hotel mana yang anda menginap kerana feri akan menurunkan anda di depan hotel masing-masing.

Sambil menunggu feri berangkat, beberapa orang kanak-kanak akan menyanyi dan meminta duit & yang paling unik adalah sekumpulan kanak2 yang terjun ke danau dan meminta anda membalingkan duit. Kanak-kanak ini akan menyelam untuk mengutip duit itu. Saya memang menyediakan duit syiling utk mereka namun kemudian saya berasa bersalah krn memperlakukan mereka seperti 'anak ayam'. Perjalanan ke pulau mengambil masa 45 minit, wpun cuaca agak panas namun anginnya dingin membuatkan suasana agak nyaman.

Hari ini kami menginap di Lekjon Cottage, Tuk-Tuk. Seperti semalam hotel ini kami telah book melalui Booking.com dan berharga Rp150,000/nite. Feri menurunkan kami betul2 di depan hotel. Rupa-rupanya setiap hotel yang mengadap danau menyediakan mini jeti mereka sendiri. Kami check-in dan ternyata hotel kami menghadap danau & biliknya pun selesa, memang sangat2 berbaloi.

Usai solat Zohor jama' kami menyewa motorsikal untuk ronda-ronda sekitar pulau dengan harga Rp90,000/day. Kami singgah di beberapa tempat di Ambaritha, Simanindo, Pangururan dan Tomok. Saya sebenarnya buat reseach sblm ke sini namun nampaknya peta dari Google Map tidak boleh dipercayai 100%. Route yg biru tu dari Google manakala yg route merah jambu & hijau tu route sebenar. Dengan kata lain, saya perlu patah balik untuk ke Tomok dari Pengururan dan bukannya buat bulatan.

• Tuk Tuk
    • Hotel banyak di sini
  • Ambaritha
    • Salt Chair, Rumah tradisinal Batak, Meja Persidangan Raja & Kedai cenderamata
  • Simanindo
    • Muzium & persembahan tarian (Mon-Sat 10.30pg, Sun 11.30pagi), melihat proses menenun Ulos di sebuah perkampungan
  • Pengururan
    • Air panas (dh siap bilik mandi & kolam)
  • Tomok
    • Makam Raja, Tarian Sigale-gale & kedai cenderamata

Penduduk di Pulau Samosir ini alim-alim rupanya kerana dalam jarak 200 meter pasti ada gereje..huhu. Hati saya disapa rasa takut & berdoa semoga Allah memelihara akidah & iman sy, keluarga serta keturunan sy untuk tetap berpegang teguh pada Islam. Khinzir pula berkeliaran seperti anak-anak itik, sedangkan kambing pula ditambat.

Oleh kerana kami keluar bersiar-seiap jam 1.30 petang & cuaca masih panas kami lupa membawa jaket, namun ketika di Pengururan (jam 4.30) cuaca semakin redup & angin semakin dingin, perut pula lapar.. menggingil kami dibuatnya. Wpun ada kedai makan di sepanjang jalan tapi sudah tentulah tidak halal kan..huhu.

Akhirnya kami sampai juga di Tomok & terus ke kedai makan muslim untuk mengisi perut yg berkeroncong. Oh ya, masakan di sini adalah masakan padang/minang justeru ia tersangatlah pedas. Sy yg kuat mkn pedas pun kalah dibuatnya. Siap je makan kami menjenguk kedai-kedai berdekatan dan membeli beberapa barangan yg tidak terdapat di Kota Medan seperti FM bentuk Cicak, songket tenunan tangan, ulos dan kain pelikat wangi.

Dalam perjalanan ke hotel kami terjumpa kedai yg membuat ukiran kayu & sememangnya tujuan menempah tempat gantung kunci ada dalam senarai kami. Dengan harga Rp300,000 kami berpuas hati kerana Pak Rony perlu membuat banyak juga ubahsuai pada artwork sedia ada. Oh ya, untuk makluman di bahagian atas kedai ini ada disediakan penginapan berharga Rp300,000/bilik yang boleh memuatkan 6 orang.

Kami tidur ditemani desiran angin dan ombak dari Danau Toba.. dingin sekali.

Day 4

Pagi ini slps Subuh sy bermalas-malasan di katil sementelah cuaca masih sangat dingin. Jam 7.30 sy bersiap2 utk menyambung aktiviti seterusnya. Selepas bersarapan ala kadar dengan Milo kami menyewa motor lagi untuk ke Tomok. Kat sini sewa motor sehari bermaksud tempohnya tamat pd malam hari kita menyewa berbeza dgn di Malaysia di mana tempoh sewaan sehari bermakna 24 jam. Sewaan untuk setengah hari ialah Rp50,000.

Tujuan ke Tomok adalah untuk mengambil tempat menggantung kunci yg kami tempah dgn Pak Rony di Marysca dan ke Makam Raja Sidabutar krn semalam tak sempat. Tiada yuran kemasukan pun sebenarnya di sini tetapi ada kotak sumbangaan yg disediakan. Pada pendapat sy tak salah memberi sedikit sumbangan supaya penduduk tempatan boleh menjaga & membersihkan kawasan ini. Setelah mendengar cerita dari seorang atok tentang sejarah orang Batak dan pulau ini kami meninjau-ninjau kawasan makam tersebut dan menonton persembahan Sigale-gale.

Bercerita tentang patung Sigale-gale ni, bayaran yg dikenakan adalah Rp5,000/org tapi kalau tak tengok pun mmg x rugi sbb baru seminit dua persembahan bermula sy dah angkat punggung sbb persembahannya mcm bodoh je..haha.

Kat Tomok ni lebih banyak kedai cenderahati dan barangannya pun lebih meriah tetapi kami sekadar melihat-lihat sahaja. Untuk anda yg mempunyai waktu yg singkat dah hanya nak buat day visit ke pulau ini boleh laa naik feri terus ke Tomok dan minta feri turunkan di Makam Sidabutar jer.

Balik dari Tomok barulah kami berposing sakan di gigi air Danau Toba. Selepas check-out kami menunggu feri di depan bilik dan feri yg lalu akan singgah untuk pick-up penumpang.

Di feri kami berkenalan dengan empat orang gadis dr Ampang yang mahu ke Medan, justeru kami berkongsi tambang sebuah teksi iaitu Rp450,000. Tambang kali ini lebih murah berbanding tambang hari ke-2 kerana jalan yang dilalui lebih dekat dan mengambil masa kira-kira 4 jam. Syukurlah pak supir kami kali ini juga tidak merokok, beliau agak pendiam tetapi boleh diajak bersembang & bergurau.

Route Parapat - Tebing Tinggi - Medan

Kami meminta beliau singgah di Paten iaitu sebuah kilang yg juga mempunyai kedai yg menjual beraneka makanan ringan seperti Tang Tang, Ting Ting, Teng Teng dsb. Saya nak singgah di sini kerana ingin berkenalan dgn makanan yg mempunyai nama2 lucu itu. Tokey kedai tu adalah Cina yang mukanya masam je.. justeru sy pun xde mood nak membeli di sini. Lagipun kebanyakan makanan ni ada di Malaysia cuma nama je berlainaan. Sy sekadar membeli Jahi yang dikirim oleh seorg kawan.

Rupa-rupanya sejam slps itu ada byk gerai yg menjual makanan ringan sepanjang jalan seperti di Melaka tapi kami x singgah pun kerana tiada apa nak di beli. Jam menunjukkan pkl 4.45 petang justeru sy meminta supir memberhentikan kami di masjid utk solat. Beberapa masjid kami lewati tetapi kerana jalan yg macet kami tak singgah sehinggalah tiba di sebuah masjid yang masih belum siap sepenuhnya.

Rupa-rupanya masjid tersebut didirikan oleh sebuah panti asuhan (rumah anak yatim) berdekatan. Ruang wuduk muslimah masih belum siap justeru makcik panti asuhan meminta seorg adik manis untuk menunjukkan kami kamar mandi mereka. Adik tu kelihatan segan2 je, dlm perjalanan ke kamar mandi sempat sy melihat sekumpulan gadis muda sedang memasak beralaskan pasir & berbumbungkan langit. Hati rasa tersentuh.. kamar mandi mereka ada sebuah kolah besar & tandas terbuka.. OMG.. OMG... Wpun duit di poket semakin menipis sy yakinkan diri bhw rezeki itu dtgnya drp Allah & rezeki yg kita ada tu bukan sepenuhnya milik kita tetapi ada sebahagiannya milik orang lain. Usai solat, suami sedang berbual dgn seorg budak lelaki panti asuhan. Di akhir perbualan dengan malu-malu budak tu minta sedikit duit untuk membeli buku. Pilunya hati... Pak supir memaklumkan bahawa masyarakat Islam di sini perlu mencari dana sendiri untuk membina masjid.

Kami juga meminta supir menghantar kami ke money changer & Toko Bika Ambon Zulaikha sebelum menghantar kami ke hotel & beliau meminta tips Rp50,000 untuk itu. Apabila dikira dengan ongkos betor pergi & balik ke sana sudah tentulah lebih menjimatkan memberi supir itu tips sseperti yg diminta.

Bika Ambon adalah sejenis kuih yg rupanya seperti kek gula hangus & kuih ini merupakan identiti Medan. Toko Zulaikha pula kononnya menjual Bika Ambon yg paling sedap & diyakini halal. Pada mulanya kami mencuba tester yg disediakan dan menunggu tester perisa mocca & coklat tetapi rupa-rupanya semakin ramai pelanggaan yg datang dan mereka sudah beratur panjang untuk membeli kuih itu. Apabila sedulang kuih dibawa keluar dari dapur utama berebut-rebut mereka mendapatkannya. Wah.. sedap sgt ke sampai macam ni sekali situasinya. Akhirnya kami pun menjadi sebahagian drp golongan tersebut.. hahaha... dan hanya mampu berpuas hati dengan perisa pandan keju & pandan biasa yg ada.

Dalam perjalanan ke hotel sy sempat bertanya kpd pak supir ttg gaji/upahnya.. dan jawabnya 20% dr tambang yg kami bayar. Jadi upahnya hanya Rp90,000 untuk memandu selama 8 jam?? Berdetak jantung sy, sedangkan kami memborong 7 kotak kuih yg berharga Rp60,000/kotak dan dia hanya mendapat gaji Rp90,000 sehari. Justeru dgn berlapang dada kami memberinya tips seperti yg diminta.

Kami check-in di Residence Hotel lg & kali ini mengambil bilik yg berharga Rp95,000. Walaupun biliknya besar sedikit namun agak mengecewakan kerana bilik airnya juga berbau busuk & tilamnya juga terasa spring..huhu. Not recommended la hotel ni utk kamu :(

Day 5

Hari ini awal2 lagi kami dah bangun & bersarapan di kafe hotel. Kemudian kami ke Istana Maimun utk membeli beberapa T-shirt di kedai Mas Muslim seperti yg telah kami janjikan sblm ini. Sempat juga kami posing di Masjid Raya. (Malu la klu xde sekeping gambar masjid ni sbb hotel kami di belakang masjid je).

Kami pulang ke hotel & meminta Pak Haji utk menghantar kami ke Stasiun Kereta Api Medan kerana kami mahu ke Kuala Namu menaiki ARS. Kelajuan ARS ni macam naik komuter jer cuma kocnya cantik, maklumla masih baru. Kami beruntung krn pd hari itu penumpang AirAsia mendapat diskaun yg menjadikan harga tiket kami Rp65,000/org. Kalau kamu ke Medan secara berkumpulan adalah lebih menjimatkan menaiki teksi je ke airport krn ia berharga Rp150,000.

Jadual ARS Medan - Kuala Namu

Ok nampaknya setakat ini shj perkongsian sy yg panjang lebar.. jumpa lagi di entri travelog ke Kuching pula!!

1. nice write up.. ada tak no talipon Melissa Palace, Parapat... merancang nak ke sana nanti... thanks in advance

2. Sorry for late reply.. i book thru Booking.com. u booking & bayar kt hotel tp kalau nak call sendiri ni nombornya +6281392236383

3. assalamualaikum,

nak tanya, dekat area melissa palace ni senang tak nak cari kedai makan muslim?

salam perkenalan

4. Salam ana. Nama saya amyra. Boleh dapatkan no pak supir? Ini email saya, amyrakamaruzzan85@gmail.com

5. Nk no supir la..bestnye percutian awak -awuzzaron@yahoo.com

6. FULL GROUND PACKAGE MEDAN INDONESIA 3 DAYS 2 NIGHT
    RM370 PER PERSON MIN 4 PERSON.

DAY 1 KUALANAMU – PARAPAT - LAKE TOBA
    • Arrival at KualaNamu International Airport in Medan.
    • Breakfast at local restaurant.
    • Proceed to Parapat Lake Toba.
    • Lunch at local restaurant.
    • Enroute stop at Paten Shop.
    • Having dinner at local restaurant.
    • Then check in to hotel for accommodation.
    • Then free at own leisure and rest.

DAY 2 PARAPAT- BRASTAGI - MEDAN
    • Breakfast at hotel
    • Took the local ferry to Samosir Island
    • Straight to Tomok is about 5km from Tuk Tuk on Samosir Island.
    • In Tomok you can see the grave of King Sidabutur.
    • Visit Batak village
    • Continue travel to Brastagi
    • Enroute stop at Simarjarunjung
    • Stop at SipisoPiso Waterfall
    • Visit Pasar Buah at Brastagi.
    • Having lunch at local restaurant.
    • Then proceed to Medan.
    • Check in hotel at medan.
    • Visit Maimoon Palace.
    • Prepared for dinner at local restaurant.
    • Visit Merdeka walk for relaxing.
    • Then free at your own until proceed back to hotel.

DAY 3 MEDAN - KUALANAMU AIRPORT.
    • Having breakfast
    • Visit Masjid Raya.
    • Shopping at Toko Batik
    • Check out for souvenir or t-shirt at Pajak ikan.
    • Having lunch at local restaurant.
    • Go to shopping complex for souvenir and some local product.
    • Some tourist enjoy the cheapest massage and spa.
    • Transfer back to Kualanamu International Airport.

Package Include :
    • Airport pick up and transfers
    • Hotel at Medan , Parapat
    • Meals : Breakfast , Lunch , Dinner
    • Transport : MPV or Van ( Driver include )

• ITENERARY MAY CHANGE DEPENDING ON TIME , WEATHER CONDITION OR CUSTOMER DEMAND.
    • TOURIST ARE ADVISED TO HAVE THEIR OWN INSURANCE COVERAGE.
    • FOR 3 DAYS 4 NIGHT AND 4 DAYS 5 NIGHT ALSO AVAILABLE.

For further Information and inquiry:
    0124156404 CALL MESSAGE WHATSAPP. ( IRWAN )

7. Good news untuk peminat Bagelen, Pisang Bolen, Brownies KARTIKA SARI & Brownies AMANDA

A taste of Bandung right here in your town.You 'll awesomely love it.

Pick-up point area: Putrajaya, PetalingJaya, Bangsar, Setapak, Gombak, Kota Damansara.

Brownies ETA ✈✈✈ on 2 dec 2014

Yummy & Fresh from Bandung, Indonesia

Bika Ambon Zulaikha, Medan also available

Place order or grab our limited supply now.

WhatsApp/sms dazlina +60192633431

8. Sambil2 blogwalking...
    Mintak izin tuan tanah promote kat sini..

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya dari Herry Cuti Bajet Medan menyediakan Pakej percutian bajet ke Medan, Indonesia dengan harga yang sangat bajet tapi selesa dan menyenangkan. Pakej termasuk semua, anda hanya perlu bawa duit untuk shopping. Tidak risau lagi kos tambahan. Pergi ramai boleh dapat RM290 je. Hubungi:

Facebook: Herry Cuti Bajet Medan
    Instagram: herry_tour_medan
    Email: herrycutibajetmedan@gmail.com
    Call/WhatsApp: ID:+62 813 9788 0156 (Herry)
    MY:+6013 4618637 (Ina)

9. Jom melancong Murah Giler Ke Medan
    Sila bagi Tau kite
    WhatsApp : +62 812 6433 2925
    Email : travelingsumatera@gmail.com
    Blogs : http://percutianmedan.blogspot.com

10. Melawat ke Medan dan Tasik Toba , sila booking di official agency. Booking in illegal there is a punishment USD 100 in Airport.
    Boleh dicuba layanan dari TIARA TOURS, harga sangat murah dan services best. Kami sangat berpengalaman mengurus lawatan lawatan ke Medan, Jakarta, Bandung, Bali dan tempat – tempat menarik lain di Indonesia. Sila contact celular / wa + 62 853 5898 2828 atau hantar email ke : tiaratoursindonesia@gmail.com
    Sila click http//www.tiaraasia.com

SKYPE : VICTOR12126
    Facebook : TIARATOURS
    Website : www.tiaraasia.com

11. Assalamualaikum dan salam sejahtera. Kami dari Herry Cuti Bajet Medan menyediakan Pakej percutian bajet ke Medan, Indonesia dengan harga yang sangat bajet tapi selesa dan menyenangkan. Pakej termasuk semua, anda hanya perlu bawa duit untuk shopping. Tidak risau lagi kos tambahan. InsyaAllah Semua Happy...(^_^)

Hubungi kami untuk harga Menarik lagi Jimat $$$$$:

12. 4D3N MEDAN LAKE TOBA TOUR
    (1Nite Parapat, 1 Nite Berastagi, 1 Nite Medan
    --------------------------------------------------------------------
    DAY 01 : ARRIVAL MEDAN – TEBING TINGGI – PARAPAT (L,D)
    Arrival at Kuala Namu International Airport. After customs clearance, meet our representative and Tour Guide who will take you to start the tours by using tourist Coach or Van. Transfer to the local restaurant for lunch. Then, depart to Parapat-drive along the road which offers the endless view of Rubber and Oil Palms Plantations through the journey. Stop should be made at Pematang Siantar for shopping of local product such as Kacang Tumbuk “Ting Ting, Teng Teng”, Other snacks Etc. Arrived in Parapat then check in to hotel for overnight stay, the rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the local restaurant.

DAY 02 : PARAPAT – SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI (B,L,D)
    After breakfast at hotel, ready for Samosir island excursion by Boat to visits
    Tomok village, to see the Tombs of The King Ompu Sidabutar & Shopping place. Ambarita village, to see the Traditional Batak village with ancient megalithic Furnitures. Return to Parapat for lunch at local restaurant. Afterwards proceed to Berastagi–a mountains resort with it’s refreshing weather and magnificent mountains scenery which has an abundance of Flowers, Vegetables and Fruits. En-route stops at Panorama Simarjarunjung hill (Sanitary stop),Sipiso-Piso waterfall. Arrived in Brastagi then to visit the Central Fruits Market (Shopping Place). Afternoon check in to hotel. The rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the hotel or local restaurant.

DAY 03 : BERASTAGI – MEDAN (B,L,D)
    After breakfast, proceed on two hours down the hill to Medan. Visit Lumbini Park. Arrival in Medan then city sight seeing to visit a several points of interest such as the Maimoon Palace, Al-Matshun Grand mosque. After lunch at the local restaurant, and then proceed to the shopping areas as follow Danar Hadi Batik emperium and others whole Batik sellers in Medan, including to Pasar Ikan market and Malls. Afternoon check in to hotel for overnight stay. Dinner served at the local restaurant.

DAY 04 : HOTEL – AIRPORT (B)
    After breakfast, free program before transfer to the airport for your flight home..END OF SERVICE

Thanks /Regards

HAMZAH SARAGIH Tour Guide Medan Sumatra Utara - IndonesiaTelp // WhatsApp : +6282160211106 Email : hamzahsaragih@ymail.com
    Web : http://hamzahsaragih.blogspot.com
    Facebook : Hamzah Saragih Ym : Hamzah SaragihBB : 512113B1

13. salam, kami ada menyediakan ground pakej ke Medan, Indonesia dengan harga yang sangat puas hati. In shaa Allah servis yang terbaik kami berikan untuk anda ^_^
    Instagram : @percutianbajet
    Whatsapp/sms Only: 6012-6047593

14. assalam, kami ada menyediakan ground pakej Medan-Lake Toba-Berastagi dengan harga dan servis yang sangat berpuas hati. servis driver + transport juga ada ^_^ paling best kami bagi tiket masuk PERCUMA ke Funland! jom cepat
    whatsapp:+6012-6047593
    ig @percutianbajet

15. Memang seronok bercuti di medan.. Rugi tak pergi😁😁
    Kami pun ada buat pakej percutian murah ke medan.. Harga bermula dari serendah RM379 sahaja ya...
    Yang nak sewa driver saja pun boleh.. πŸ™‚πŸ‘Œ
    Harga murah bukan sebab pakej x best ya.. kami tawarkan hotel 4bintang dan 3bintang untuk anda!!
    Sila whatsapp 0195153550 untuk pertanyaan..
    Like page fb kami : PAKEJ PERCUTIAN BAJET INDONESIA

16. Kami menawarkan Pakej Percutian ke Medan dan Danau Toba
    Lake Tour 04 Hari / 03 Malam MYR 380 ( 10 orang )
    Pakej kami design sangat murah dan berkualitas
    FULL SERVICES

Isuzu Elf (11 orang ) MYR 235 / Hari
    Toyota Hiace (11 orang ) MYR 320 / Hari
    Medium Bus ( 27 orang ) MYR 500 / Hari

Note :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

17. Asslamualaikum Tuan/Puan.

Sesiapa yang nak melawat ke Padang dan Bukittinggi jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Kami menyediakan PAKET TOUR DAN PENGKHIDMATAN KENDERAAN SAHAJA UNTUK LAWATAN PADANG DAN BUKITTINGGI dengan harga yang sangat berpatutan dengan driver yang mesra, educated, baik hati, sopan, suka menolong dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pengkhidmatan pada pelancong dari Malaysia.

Kami berusaha menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna dengan famili dan rakan-rakan di masa percutiannya bersama kami.

Our motto : We serve you with heart

Wassalam
    Contact person :

1. Amsyahril
    ( Director )
    Mobile : +62 852 6300 7445 ( WhatsApp )

2. Riko Adryansyah
    ( Tour & Transportation Manager )
    Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )

18. TIPS MELAWAT KE MEDAN / DANAU TOBA / INDONESIA
    1. PLEASE MAKE SURE NAMA SYARIKAT TEMPAHAN PAKEJ TOUR / SEWA KERETA
    2. PLEASE MAKE SURE ADDRESS AGENCY PELANCONGAN
    3. PLEASE MAKE SURE TALIAN TELEPHONE AND FAX MAIL
    4. PLEASE ASK FOR SYARIKAT PERMIT NUMBER / LICENSED NUMBER
    5. PLEASE ASK FOR TAX NUMBER
    6. PLEASE ASK FOR INSURANCE KERETA ( KALAU SEWA KERETA SAJA)
    7. PLEASE CHECK IN GEOGLE SYARIKAT OFFICE (PLEASE WRITE INTO THE GEOGLE COMPANY NAME. FOR EXAMPLE : TIARA TOURS INDONESIA )

AT LEAST BUT NOT LAST , I WISH YOU WELCOME TO INDONESIA
    HORAS .... !!! HORAS .... !!! HORAS .... !!!

TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

19. ituDewa Poker Domino QQ | Ceme Judi Domino QQ | Agen Domino QQ | Domino QQ Online | Agen Poker | Judi Poker | Poker Online | Agen OMAHA | Agen Super Ten | BlackJack

PROMO SPESIAL GEBYAR BULANAN ITUDEWA. KUMPULKAN TURNOVER SEBANYAK-BANYAKNYA DAN DAPATKAN HADIAH YANG FANTASTIS DARI ITUDEWA.

MAINKAN DAN MENANGKAN HADIAH TOTAL RATUSAN JUTA, TANPA DI UNDI SETIAP BULANNYA!

? DAIHATSU ALYA 1.0 D MANUAL ( Senilai Rp.100.000.000,- )
    ? New Yamaha Vixion 150 ( Senilai Rp.25.340.000,- )
    ? Emas Antam 10 Gram ( Senilai Rp.10.160.000,- )
    ? Free Chips 1.500.000
    ? Free Chips 1.000.000
    ? Free Chips 250.000

SYARAT DAN KETENTUAN : KLIK DISINI

DAFTARKAN DIRI ANDA SEGERA : DAFTAR ITUDEWA

1 ID untuk 7 Game Permainan yang disediakan oleh Situs ituDewa

=> Bonus Cashback 0.3%
    => Bonus Refferal 20% (dibagikan setiap Minggunya seumur hidup)
    => Bonus UPLINE REFERRAL UP TO 100.000!
    => Bonus New Member 10%
    => Customer Service 24 Jam Nonstop
    => Support 7 Bank Lokal Indonesia (BCA, BNI, BRI, Mandiri, Danamon, Cimb Niaga, Permata Bank)